مقررات و اصطلاحات بازرگانی
در یک معامله تجاری عدم آشنایی با مقررات بازرگانی باعث ایجاد مشکلات فراوانی در خرید و فروش می شود.در مکاتبات تجاری از کلماتی استفاده میشود که این کلمات و اختصارات موجود در اینکوترمز می
باشد. این اختصارات شامل شرایط پرداخت و چگونگی حمل کالا است. کلماتی مثل FOB که مخفف شده Free On Board می باشد و در ادامه آن اسم بندر آورده می شود، مثل FOB Port Kelang و به معنی تحویل
کالابه خرج فروشنده و از سوی فروشنده تا وسیله حمل کالا چه هواپیما یا کشتی و ….از شهر مقصد ،که در مثال ما Port Kelang هست، می باشد. مخفف CFR که مخفف شده Cost and Freight می باشد و در
ادامه اسم بندر مقصد آورده میشود مثلCFR New York ، قیمت خرید بعلاوه قیمت حمل کالا به بندرنیویورک بر عهده فروشنده میباشد. این ترم های تجارت برای شرایط مختلف فرق می کند. مثلا همیشه قیمت
FOB از قیمت CFR ارزان تر است. در این صورت (FOB) هزین�� حمل کالا و پیدا کردن نرخ مناسب حمل ، جزو وظایف خریدار کالا خواهد بود.
هدف اصلی اینکوترمز تفکیک دقیق هزینه ها و مسئولیت ها بین دو طرف قرارداد یعنی فروشنده و خریدار می باشد ترتیب تقدم این اصطلاحات نیز به این صورت است که اولین اصطلاح EXW که فروشنده کمترین
هزینه و کمترین مسئولیت را دارد و کالا را در محل خود به خریدار تحویل میدهد و آخرین اصطلاحات که DDP است فروشنده بیشترین هزینه و مسئولیت را بر عهده دارد و کالا را در محل خریدار به او
تحویل میدهد. در متن اصلی اینکوترمز در مورد هر یک از اصطلاحات همه مسئولیت ها و هزینه های خریدار و فروشنده بصورت تفکیک شده ذکر گردیده تا طرفین بتوانند هزینه های مورد معامله را در نظر
داشته باشند. برای آشنایی بهتر با اصطلاحات تجاری به جدول اینکوترمز در قسمت دانلودها مراجعه نمایید.
قدم دوم : زمینه کاری خود را شناسایی کنید.
۱- چه میخواهید وارد کنید؟
۲- آیا این کالا مجاز به ثبت سفارش در ایران می باشد.( لزوم داشتن کارت بازرگانی)
۳- آیا برآورد هزینه تقریبی ، حمل و ترخیص کالای مورد نظر را کرده اید؟
قدم سوم : روش شروع معامله
قبل از شروع معامله با کسی که وارد معامله میشوید از نوع کار و تجارتی که انجام میدهد شناخت کافی داشته باشید. بعد از این که شرکت و یا بازرگانی که در زمینه کاری شما فعالیت می کند را
شناختید با او مکاتبه کنید ازطریق نامه، ایمیل، فکس و… ارتباط کتبی همیشه بهتر از شفاهی است چون جزء سوابق بایگانی میشود.
قدم چهارم : گرفتن قیمت و پیش فاکتور
بعد از گرفتن قیمت و اطلاعات مورد نظر خودتان و احتمالا دریافت و تست نمونه کالاها، در صورتیکه قیمت وشرایط مورد نظر شما فراهم شده بود، از فروشنده در خواست پیش فاکتورکنید.
یک پیش فاکتورمعمولا دارای مشخصات ذیل میباشد:
- شماره و تاریخ صدور پرو فرما و امضاء آن به همراه تاریخ انقضاء بعد از دریافت پیش فاکتور که قیمت کالا است پیش فاکتور بنا به درخواست نوع تجارت (نوع اینکوترمز) فرق میکند.
- مشخصات فروشنده به همراه آدرس، تلفن ،فکس و ایمیل
- مشخصات خریدار به همراه آدرس،تلفن ،فکس و ایمیل
- مشخصات کامل کالا
- مبلغ کرایه حمل و فروش کالا (در صورت در خواست خریدارو بنا به توافق طرفین)
- مقدار ،وزن ،تعداد نوع بسته کالا
- نام کشور فروشنده و نام کشور تولید کننده
- نام کشور مبدا حمل (بارگیری، وسیله حمل ،مدت حمل در صورت در خواست خریدار)
- نام ارز معامله و نحوه پرداخت وجه کالا
- نام مرز ورودی و گمرک مقصد
قدم پنجم : ثبت سفارش کالا
در این مرحله شما با توجه به قوانین تجارت و گمرکی کشور میتوانید سفارش کالای مورد نظر را انجام دهید.
ثبت سفارش واردات کالای تجاری از سایت http://sabtaresh.tpo.ir انجام میگیرد:
قدم ششم : در صورت نیاز به حمل ،استعلام وهماهنگی جهت حمل کالا اقدام نمایید.
شرکت تهران آسمان آمادگی خود را جهت ارایه مشاوره رایگان جهت حمل کالا و یاری رساندن به شما را اعلام میدارد. در صورت نیاز به مشاوره و یا استعلام نرخ حمل بصورت آنلاین با ما تماس بگیرید.
قدم هفتم : پس از حمل کالا به بنادر یا فرودگاه های ایران
گیرنده کالا می بایست مدارک بار را از شرکت حمل کننده تحویل گرفته، و جهت ترخیص کالای خود اقدام نماید. در صورتیکه جهت ترخیص کالای خود احتیاج به مشاوره و یا استعلام نرخ دارید با ما تماس
بگیرید.